IDEA INNOWACJI:
Innowacja Kamishibai- papierowy teatr adresowana jest dla uczniów klas II a .Kamishibai z japońskiego: kami- papier, shibai- sztuka, to w dosłownym tłumaczeniu papierowy teatr, teatr obrazkowy lub teatr ilustracji. To japońska forma opowiadania do dużych ilustracji, wykorzystująca kartonowe plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę wzorowaną na parawanie z teatrzyków marionetkowych. Cały zestaw ilustracji umieszcza się w okienku rozłożonej skrzyneczki, ilustracjami w stronę widzów. Czytający opowiadanie ma tekst ilustracji przed sobą, zamieszczony na poprzedniej ilustracji.
Magia teatru polega przede wszystkim na bezpośrednim kontakcie z widzem. Na podobnej zasadzie działa Kamishibai– podczas opowiadania prowadzący cały czas ma kontakt z publicznością.
Podczas zajęć uczniowie zostaną zapoznani z historią Kamishibai oraz kilkoma opowiadaniami a w efekcie końcowym sami stworzą własne opowiadanie, wykonując ilustracje oraz zaprezentują swoje prace innym dzieciom. Opowiadania mogą powstać w oparciu o oryginalne pomysły, aktualne wydarzenia, przyjemne doświadczenia, czy tematy związane z programem nauczania.
Czytanie dzieciom rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga im zrozumieć siebie i innych oraz wyrabia nawyk czytania. W Kamishibai możemy stosować alternatywną formę czytania, która umożliwia jeszcze większe pobudzanie wyobraźni dzieci.
Kamishibai to forma małego spektaklu teatralnego rozwijająca wyczucie języka, poszerza słownictwo a jednocześnie bawi i uczy, zabierając dzieci w podróż do magicznej krainy teatru i literatury jednocześnie.
CELE INNOWACJI :
Cel główny:
Głównym celem programu jest zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie własnego opowiadania i zaprezentowania go innym dzieciom.
Cele szczegółowe:
- bogacenie słownictwa dzieci
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności
- doskonalenie sprawności słuchania, mówienia, czytania i pisania
- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę
- rozwijanie zdolności aktorskich i plastycznych
- wdrażanie nieśmiałych uczniów do działania
- wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej dziecka
- umożliwienie przeżycia pozytywnych emocji
FORMY I METODY PRACY:
W czasie realizacji programu zastosowane zostaną metody i formy pracy zgodne z aktualnymi potrzebami i preferencjami uczniów. Przede wszystkim będą to metody aktywizujące.
Wykorzystane będą :
- drama
- gry i zabawy dydaktyczne
- burza mózgów
- ekspresje plastyczne i literackie
- inscenizacje
Metody te zostaną uzupełnione metodami podającymi:
- objaśnienia
- pogadanka
- opowiadanie
- praca z tekstem.
Zajęcia prowadzone będą w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach. Realizacja niektórych zadań przyjmie formę pracy indywidualnej dziecka.
SPOSÓB REALIZACJI:
Program realizowany będzie w klasach II a . Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć bibliotecznych oraz edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Dla klasy przewidziano 30 zajęć. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostaną z historią Kamishibai oraz krótkim opowiadanie pt. Groszki. Planuje się zapoznać uczniów z 4 opowiadaniami: Groszki, Szukając Marudka, Legenda o Skarbniku, Mój przyjaciel Kemushi. Na kolejnych zajęciach uczniowie sami zadecydują jakie opowiadanie stworzą, a następnie będą pracować nad ilustracjami, tekstem oraz sposobem zaprezentowania własnego opowiadania. Ostatnie zajęcia to prezentacja własnych teatrzyków dla innych uczniów, dzieci z przedszkola a także rodziców.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Uczniowie:
- zostaną zapoznani z japońską formą teatru obrazkowego Kamishibai
- rozwiną swoją aktywność twórczą i wyobraźnię
- wzbogacą zakres swojego słownictwa
- udoskonalą technikę czytania, pisania oraz umiejętność opowiadania
- wzmocnią poczucie własnej wartości
- rozwiną zdolności aktorskie i plastyczne