ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
INFORMACJA DLA UCZNIÓW
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
– Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
– Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
– Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
– Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów.
– Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika:
– Załatwianie indywidualnych skarg.
– Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
– Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
– Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem).
– Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
– Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
– Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
– Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
– Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo:
– Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
– Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego.
– Organizować konfrontacje wyjaśniające.
– Wdrażać działania na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych:
– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
– podjęcie mediacji ze stronami konfliktu,
– skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
– w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
– ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia:
- Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Szkolnego oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
Uczniowie powinni wiedzieć, że…
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
http://www.brpd.gov.pl/index.php
– Napotkałeś w sieci szkodliwe treści?
– Ktoś zadaje Ci krępujące pytania?
– Ktoś opublikował Twoje zdjęcie zgody?
– Ktoś obraża Cię w Internecie?
– Ktoś namawia Cię na spotkanie?
– Zastanawiasz się jak być bezpiecznym w sieci?
Zadzwoń lub odwiedź stronę:
Telefon Zaufania
Jeśli masz problem, z którym sobie nie radzisz i nie wiesz, do kogo zwrócić się o pomoc, zadzwoń pod numer Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 Na ten numer dodzwonisz się bezpłatnie. Od poniedziałku do piątku od godziny 8.15 do 20.00 dyżurują specjaliści, czekający właśnie na Twój telefon, jeśli: – przeżywasz smutek, lęk, osamotnienie; – nie radzisz sobie z konfliktem w Twojej rodzinie; – masz problemy w relacjach z rówieśnikami; – masz trudności w nauce; – ktoś stosuje wobec Ciebie przemoc. Jeśli zadzwonisz na ten numer w godzinach nocnych, możesz przedstawić swój problem i pozostawić numer telefonu, a następnego dnia na pewno oddzwonimy. Pod numer Dziecięcego Telefonu Zaufania mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci. |
Jeśli potrzebujesz wsparcia lub rady
w innych sprawach, niż prawa dziecka
możesz zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Infolinia : 800 676 676, Telefon ( 22) 55 17 700
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
strona http://www.rpo.gov.pl/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.