logopProfilaktyka i terapia logopedyczna w naszej szkole

Wszyscy uczniowie klas 0-I w miesiącu wrześniu poddawani są przesiewowemu badaniu logopedycznemu. Po dokonaniu wstępnej diagnozy odbywają się spotkania z rodzicami, w trakcie których są informowani o wyniku badania. Systematyczna praca w domu znacznie skraca okres terapii logopedycznej, zatem ustala się zasady współpracy między rodzicami a logopedą. Rodzice mogą uczestniczyć w terapii swojego dziecka.35

W naszej szkole znajduje się nowocześnie wyposażony gabinet logopedyczny, gdzie pracuje logopeda dyplomowany mgr Wioletta Ossowska.

Godziny pracy logopedy:
Poniedziałek 13.50 – 15.20
Wtorek 13.00 – 15.30
Środa 14.0 – 15.00
Czwartek ———–
Piątek 8.00 – 10.00
Gabinet logopedyczny znajduje się na I piętrze (gab. 208)

Terapia logopedyczna, terapia zaburzeń mowy – polega na usuwaniu zakłóceń procesu porozumiewania się.wiatr

Człowiek jest istotą społeczną w związku z tym na przełomie wieków wykształciły się różne systemy komunikacyjne mające na celu ułatwienie porozumiewania się między ludźmi. W wielu przypadkach występują odstępstwa od wcześniej ustalonego schematu, które sprawiają wiele niedogodności w procesie komunikacji językowej, obniżają samoocenę mówiącego, czasem nie pozwalają na wykonywanie wymarzonego zawodu, powodują onieśmielenie i wycofanie, gdyż mówiący w jakimś stopniu odbiegają umiejętnościami językowymi od normy. W ówczesnym społeczeństwie widać duże zapotrzebowanie na pomoc logopedyczną. Aby poprawić stan mowy dzieci, a w następstwie dorosłych w naszej szkole realizujemy Program Profilaktyki Logopedycznej. Wszyscy uczniowie klas 0-I uczestniczą w grupowych zajęciach logopedycznych, których ogólnym celem jest kształtowanie sprawności językowej.

imagesCAK3WSXV

Cele szczegółowe Programu Profilaktyki Logopedycznej:
– wspieranie dzieci z zaburzeniami mowy i wymowy,
– doskonalenie ukształtowanej mowy,
– kształcenie słuchu fonemowego,
– usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych,
– nauka prawidłowego oddychania i wydajnego zużywania powietrza,
– stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej,
– wzbudzanie wrażliwości słuchowej,
– zachęcanie do rozwijania umiejętności prawidłowego wypowiadania się.

Przykładowe ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
– wdychanie powietrza nosem, wydychanie ustami ( można użyć rekwizytów np. kwiatków),
– puszczanie baniek mydlanych,
– dmuchanie na wiatraczek
– dziecko przykuca i kładzie dłonie na podłodze, wdychając powietrze unosi głowę i patrzy do góry, wydychając powietrze stopniowo opuszcza głowę w dół,
– dziecko siedzi po turecku i robi wdech unosząc ramiona, a wydech opuszczając je,
– przedmuchiwanie przy pomocy słomki różnych drobnych rzeczy np. watek, styropianów,
– dmuchanie na piórka i unoszenie ich w górze,
– mówienie na wydechu zbitek samogłoskowych: e-o, e-o, e-o,
– obserwowanie w trakcie leżenia ruchów misia lub książki ułożonej na brzuchu itd.imagesCAS30UD4

Ćwiczenia usprawniające pracę artykulatorów można łączyć z opowiadaniem krótkich bajeczek w których język wciela się w jakąś postać, a jama ustna i jej okolice stanowią pole działania. W terapii logopedycznej dopasowuje się konkretne zestawy ćwiczeń do wady artykulacyjnej np. przy terapii seplenienia międzyzębowego niewskazane jest prowadzenie ćwiczeń języka na zewnątrz jamy ustnej, gdyż naszym celem jest cofnięcie go. W profilaktyce celem jest usprawnianie całego języka stąd duża dowolność ćwiczeń ze wskazaniem, aby podczas mówienia język pozostawał za zębami.

Przykładowe ćwiczenia języka:
– dotykanie czubkiem języka do wałka dziąsłowego,
– zwijanie go w rulonik, strzałkę, robienie szerokiego języka,
– wypychanie nim policzków,
– wykonywanie ruchów po podniebieniu od zębów przednich ku tyłowi,
– liczenie zębów czubkiem języka,
– dotykanie ostatnich zębów czubkiem języka,
– oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów,
– oblizywanie warg,
– kląskanie,
– kierowanie czubka języka ku kącikom ust itd.

Przykładowe ćwiczenia warg:
– naprzemienna artykulacja głosek e-o, e-o, e-o,
– zaciskanie i rozluźnianie warg,
– chowanie warg w głąb jamy ustnej,
– próby utrzymania kredki między nosem a górną wargą,
– parskanie (naśladując konika),
– robienie różnych min poruszając ustami w różne strony,
– naśladowanie zwierzątek – pokazywanie pyszczka ryby, ryjka świnki, dziobka ptaka,
-nadymanie policzków,
– ułożenie warg w ptasi dziobek i wykonywanie nimi ruchu okrężnego,
– całuski,
– przesadne artykułowanie samogłosek itp.

Przykładowe ćwiczenia żuchwy:
– opuszanie i podnoszenie żuchwy,
– wysuwanie żuchwy do przodu i chowanie jej,
– szerokie rozwieranie ust jak przy ziewaniu,
– naśladowanie żucia trawy przez krówkę,
– ruszanie opuszczoną żuchwą na boki itd.

Przykładowe ćwiczenia podniebienia:
– udawanie kaszlu,
– udawanie chrapania,
– udawanie płukania gardła,
udawanie odgłosów świnki – chrząkanie
– wdychanie powietrza nosem i wydychanie szeroko otwartymi ustami itd.

77

Dodaj komentarz

Film promocyjny

Najlepsi w 9

Gazetka

Dzisiaj mamy:

Wrzesień 19, 2017
Dzień Dzikiej Flory
Fauny i Naturalnych Siedlisk

Kalendarz


« Wrzesień 2017 »
Pon Wt Śr Czw Pt Sob Ndz
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22* DZIEŃ BEZ SAMOCHODU o 8:00 am
23* PIERWSZY DZIEŃ JESIENI o 8:00 am
24
25 26 27 28 29 30  

Statystyki

Odwiedziny

Wejścia|Strony |Odwiedziny

  • Dzień: 470
  • Tydzień: 1 013
  • Miesiąc: 3 280
  • Aktualnie online: 10